چهار راه برای تقویت درس ریاضی

شاید نتوان بعضی از نقاط ضعف در فهم و حل مسائل درس ریاضی را به سن افراد نسبت داد. بلکه این نقاط ضعف از کودکی و سال های اولیه تحصیل با دانش آموز همراه بوده و در سال های بعدی تحصیل نیز وی را در تسلط بر مطالب تدریس شده و جلسات امتحان با مشکلاتی همراه سازد.

نکته قابل توجهی که در این بین نباید از نظر پنهان داشت آن است که بر خلاف تصور بسیاری از دانش آموزان، درس ریاضی به هیچ وجه درسی حفظ کردنی و سرشار از انواع و اقسام فرمول های پیچیده ریاضی نیست. در حقیقت، می توان ادعا کرد که ریاضی به نوبه خود، پرورش دهنده فکر و اندیشه در هر فردی است. در ادامه با این مطلب همراه باشید تا ببینیم چگونه می توانیم به فرزندان دلبندمان کمک کنیم تا در درس ریاضی پیشرفت کرده و اعتماد به نفسشان را بالا ببرند.

  1. نگرش و تصورتان را نسبت به ریاضی تغییر دهید.

اینکه اگر یک دانش آموز نتواند یک یا چند سوال ریاضی را حل کند نشان دهنده آن است که وی توانایی یادگیری ریاضی و حل مسائل را ندارد تفکر به شدت مخربی است که به راحتی می تواند اعتماد به نفس دانش آموز را مختل کرده و این باور را به وی القا کند که به اندازه کافی باهوش نیست. متاسفانه، بسیار دیده شده که چنین تلقیناتی در مورد دانش آموزانی که نیاز به بیان مثال های بیشتری در کلاس درس دارند به کار می رود. باید توجه داشت چنانچه یک دانش آموز باور کند توانایی فهم و آموزش ریاضی و حل سوالات آن را ندارد نخواهد توانست در این درس، پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

  1. تمرین و تکرار مطالب تدریس شده بسیار مهم است.

شاید بتوان با قاطعیت گفت ریاضی از جمله دروسی است که بدون تمرین و تکرار و حل سوالات مختلف نمی توان آن را به خوبی یاد گرفت. این مطلب در مورد قشر خاصی از دانش آموزان مطرح نبوده و تمامی آنها را در بر می گیرد. شرکت در کلاس های درس، مرور، مطالعه کتب درسی و جزواتی که در کلاس یادداشت شده اند همگی در آموزش دانش آموز موثر بوده و مسبب پیشرفت تدریجی وی خواهند شد. هر چند، میزان این تمرین و تکرار در هر دانش آموزی متفاوت است اما نباید فراموش کرد که تمرین و وقت گذاشتن برای ین درس از جمله نکات کلیدی به شمار می رود. به عبارتی، می توان گفت تا زمانی که مسائل در سطوح مختلف آسان، متوسط و دشوار حل نشود دانش آموز نخواهد فهمید در مورد چه مفاهیمی نیاز به تکرار بیشتر به جهت رسیدن به تسلط بالاتر را دارد. همچنین، این نکته بر کسی پوشیده نیست که اولا تمرین کردن سبب مرور مطالب آموزش داده شده سر کلاس می شود و ثانیا اشکالات دانش آموز رفع شده و بنابراین، سر جلسه امتحان نتیجه بهتری خواهد گرفت. البته مناسب است این نکته مهم را به خاطر داشته باشیم مباحثی که تسلط بر آنها کمتر است نیاز به تمرین و تکرار بیشتری دارند.

  1. خلاصه کردن مطالب درسی

تهیه کردن جدولی از فرمول ها و نکته های مهم و کامل کردن آن به مرور زمان و با یادگیری مطالب جدید می تواند به دانش آموز در به خاطر سپاری آنها در مواقع لزوم کمک شایانی نماید. نکته مثبت دیگری که در این بین می توان به آن اشاره نمود افزایش اعتماد به نفس وی در آموزش و به یاد آوری مفاهیم مهم درسی است.

  1. تمرین با دوستان و همکلاسی ها

تمایل برخی از دانش آموزان این است که به تنهایی به حل مسائل مختلف ریاضی بپردازند. امام شاید جالب باشد که بدانیم تمرین با همکلاسی ها و دوستان می تواند سبب تسلط بیشتر بر این درس شود. چرا که معمولا کار گروهی نتیجه بهتری را به دنبال دارد. کار با یک گروه دو یا سه نفری و تجزیه و تحلیل سوالات می تواند این فرصت را فراهم آورد تا درک بیشتری در امر آموزش مطالب ایجاد شود. علاوه بر این، زمانی که یک دانش اموز مطلب یا سوالی را برای دوستانش توضیح می دهد سبب می شود تا حداقل هفتاد درصد آن مطلب در ذهن او ماندگار شده و باقی بماند.

و به عنوان نکته پایانی باید بدانیم غالب مطالب آموزش داده شده در درس ریاضی به هم پیوسته بوده و ارتباط دارند و بنابراین، چنانچه مطلبی به خوبی یا گرفته نشود باقی مفاهیم را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد و به این صورت است که ریاضی تبدیل به یک درس خسته کننده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.