چهار بازی دوست داشتنی برای کلاس اولی ها

اگر از هر فردی بپرسید یکی از بهترین دوران زندگی او چه زمانی بوده است معمولا خواهد گفت دوران کودکی از جمله بهترین خاطرات عمر وی را رقم زده است.

اما چرا اغلب بزرگسالان چنین پاسخی می دهند؟ نظر شما چیست؟

بیایید به آن دوران شیرین برگردیم. روزهایی که با بازی و شور و هیجان ساده کودکی سپری می شد. کوچه ها جای بازی هایی مانند کل کوچیک برای پسرها یا خاله بازی برای دخترها بود. و این بازی ها یادگار جدایی ناپذیر همراه تک تک ما بزرگ ترها هستند.

احتمالا به پاسخ سوالی که در اول متن پرسیده شده بود پی بردید. درست است؛ بازی.

حال که این فعالیت به ظاهر کودکانه اما کوچک و بزرگ پسند برای همه به یادماندنی است چرا با استفاده از آن به یادگیری کودکان کلاس اولی کمک نکنیم و مطالعه و تمرین را برای آنها دوست داشتنی تر نکنیم؟

  1. کلمه بازی

از آنجا که کلاس اولی ها به تدریج شروع به خواندن و یادگیری کلمات می کنند لذا می توان در ادامه کلاس و با یادگیریهر دو یا سه نشانه جدید این بازی را انجام داد. در این روش، یک کلمه بر روی کاغذ نوشته می شود و یک دانش آموز ابتدا کلمه را خوانده و سپس با توضیح برای دوستانش یا با ادا بازی (پانتومیم) آن را به سایر دوستانش می فهماند. چنانچه دانش آموز بتواند سه کلمه را درست خوانده و توضیح دهد یک کارت نقره ای خواهد گرفت و به ازای هر پنج کارت نقره ای یک کارت طلایی می گیرد و تشویق خواهد شد.

  1. املا بازی

در این روش، یک کلمه به دانش آموز گفته می شود و او باید بتواند با چند نشانه موجود در کلمه، یک کلمه جدید بسازد. این بازی به صورت زنجیروار ادامه پیدا کرده و دانش اموز بعدی نیز آن را انجام می دهد. در نهایت، دانش آموزی که غلط املایی داشته باشد یا نتواند کلمه بسازد از بازی خارج می شود. سرانجام دانش آموزی که برنده می شود می تواند از معلم خود کارت جایزه دریافت کرده و پس از پنج کارت از کمد جوایز کلاس، یک جایزه را انتخاب نماید.

  1. بازی با کارت تصاویر

این بازی نیز یکی از فعالیت های ذهنی بسیار جذاب برای کلاس اولی ها است که شامل چند عدد کارت می باشد. بر روی هر کارت، یک تصویر از کلماتی که دانش آموزان کلاس اولی می توانند بخوانند انتخاب شده و نقاشی می شود. دانش آموز اول، یک کارت را که تصویر آن مخفی شده را انتخاب کرده و با دیدن تصویر کارت و نام بردن چند نشانه از کلمه، هم کلاسی هایش را متوجه آن کلمه می کند. هر دانش آموزی که بتواند کارت های بیشتری را جمع آوری کند برنده بوده و کارت جایزه به او تعلق خواهد گرفت.

  1. اپلیکیشن های شامل آموزش الفبای فارسی

امروز بر کسی پوشیده نیست که تلفن های همراه دوست جدایی ناپذیر هر فردی اعم از کوچک و بزرگ محسوب می شود. البته نحوه استفاده صحیح از این وسیله هوشمند هم بسیار مهم است. پس چه خوب است تا با استفاده مناسب از تلفن همراهمان بتوانیم یادگیری را برای کودک کلاس اولی مان جذاب تر نماییم. خوشبختانه اپلیکیشن های تلفن همراه مختلفی هستند که شامل آموزش و تمرین الفبای فارسی بوده و کودک با کار کردن آن می تواند به صورت متفاوتی کلمات را بخواند و آموزش ببیند.

در پایان، مناسب است بدانیم بنا به اقتضای سنی که کودکان کلاس اولی دارند نمی توان از آنها انتظار داشت چند ساعت و پشت سر هم به تمرین و تکرار و مطالعه بپردازند. فعالیت های جانبی همانند بازی هایی که بیان شد در کنار انجام تکالیف می تواند آنها را در آموزش الفبای فارسی یاری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.