پنج نکته برای افزایش تمرکز حین مطالعه

یکی از گلایه های شایع در میان پدر و مادرهای دانش آموزان و به ویژه دبستانی ها، مشکل نداشتن تمرکز حین درس خواندن و انجام تکالیف مدرسه است. این مسئله به ویژه زمانی خودنمایی می کند که دانش آموز اولین برگه های امتحانی را تحویل والدین خود کرده و آنها را علی رغم تلاش و توجه های بسیار به فرزندشان، شگفت زده و بعضا ناامید می کند.

اما راهکار مناسب در این زمان چیست؟ آیا واقعا تنبیه می تواند اسلحه مناسبی در مورد این مشکل باشد؟ یا می توان با برنامه ریزی و مدیریت درست بر آن پیروز شد.

خب، تجربه ها نشان می دهد که تنبیه نه تنها دردی از مشکل را دوا نمی کند بلکه در برخی از موارد سبب لجبازی بیشتر بچه ها شده و در حقیقت، نتیجه عکس خواهد داد. پس چه کنیم؟

  1. بازی های فکری مناسب، تمرین بسیار خوبی برای افزایش تمرکز کودکان است.

از آنجا که یکی از فعالیت های مورد علاقه هر کودکی بازی است می توان با تهیه بازی های فکری به کودکان کمک شایانی کرد. بازی هایی مانند پازل، منچ و مار و پله، صندلی بازی و حتی درست کردن اشکال مختلف با خمیرهای بازی استاندارد می تواند تاثیر بسزایی در این مورد داشته باشد.

  1. موارد استرس زا را از محیط زندگی دور کنیم.

با کمی دقت در محیط اطرافمان متوجه خواهیم شد حضور آنها نه تنها کمکی به بهبود وضع زندگی مان نمی کند بلکه سبب افزایش مشولاتی همچون استرس و هیجان های کاذب به ویژه در کودکان و نوجوانان خواهد شد. برای مثال بسیاری از بازی های کامپیوتری و بازی های موجود در تلفن همراه تاثیر بسیار مخربی در هوش هیجانی آنها داشته و علاوه بر اثرات منفب بر هوش هیجانی و دلیل ایجاد حواس پرت، برای فرزندان ما بسیار مضر خواهد بود.

  1. مدیریت زمان در انجام تکالیف مدرسه بسیار مهم است.

یکی دیگر از کارهایی که هر پدر و مادری می تواند برای کمک به فرزند خود انجام دهد آن است که پس از اتمام ساعات مدرسه و حضور وی در منزل و استراحت به میزان کافی با فرزند خود همراه شده و با یکی برنامه ریزی درست سبب اتمام تکالیف در ساعت مناسبی شود. زیرا در غیر این صورت، تمام نشدن به موقع تکالیف به خودی خود سبب ایجاد استرس و در نتیجه کاهش تمرکز در کودکان خواهد شد.

  1. خوردن غذاها و خوراکی های سالم فراموش نشود.

غذاهای حاوی قند و چربی بالا مانند فست فودها، آبمیوه های صنعتی و نوشابه ها تاثیری مستقیم بر میزان سطح یادگیری کودکان داشته، در روند یادگیری اختلال ایجاد کرده و آن را کند خواهد کرد. به همین سبب، بهتر است به جای این نوع غذاها از غذاهایی مثل تخم مرغ، نان و پنیر و گردو، مغز بادام، گردو و فندق که شور نیستند و میوه ها استفاده شود. هر چند که نباید فراموش کرد در ابتدا ذائقه کودکان هیچ گونه تمایلی به غذاهای مضر نداشته و اطرافیان مسبب ایجاد علاقه به این غذاها شده اند.

  1. استراحت بعد از مدرسه می تواند تاثیر مثبتی در افزایش تمرکز داشته باشد.

به سبب انجام فعالیت های ذهنی و جسمی در ساعات مدرسه از صبح تا ظهر معمولا دانش آموزان پس از حضور در منزل، نیازمند استراحت در حد نیاز می باشند که در این میان می توان به خواب کوتاه ظهر در حد نیم تا یک ساعت اشاره نمود. البته توجه به این نکته را نباید از نظر دور کرد که چنانچه ساعت خواب ظهر افزایش یابد امکان دارد کودک دچار بی خوابی شبانه شده و در نتیجه روز بعد در مدرسه از تمرکز کافی برخوردار نباشد. لذا رعایت حد وسط در استراحت از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.